Europees publiek weet bioscopen weer te vinden

De bioscopen in Europa komen duidelijk weer tot leven. Dat blijkt een eerste inventarisatie van de bezoek- en omzetcijfers in de grote landen door The Hollywood Reporter naar aanleiding van de start van het filmfestival van Cannes. Dat het filmpubliek ook in kleinere landen weer terugkeert blijkt onder meer uit de cijfers van de Belgische bioscopen.

In Frankrijk werden er vorige week in vijf dagen tijd 3,5 miljoen bioscoopkaartjes verkocht. Een verdubbeling van de week ervoor en een getal dat gelijk is aan dezelfde week in 2019, aldus The Hollywood Reporter. De Franse bioscopen worden geholpen door de terugkeer van La Fete du Cinéma, het jaarlijkse filmfeest waar het publiek op goedkopere tickets wordt getrakteerd.

Ook uit Spanje, Engeland en Duitsland komen optimistische geluiden van bioscopen. Phil Clapp, CEO van de Engelse vereniging van bioscoopondernemers spreekt van ‘pre-pandemic numbers’. De directeur van de Duitse filmdistributeursvereniging VdF Johannes Klingsporn zei tegen het Amerikaanse vakblad: ‘We didn’t expect an opening weekend with four films hitting six-digit admission figures. It’s a great start to the 2021 cinema year, and in the next few months we’ll be offering up an absolute firework of great films.’

Films als Fast and the Furious 9, Peter Rabbit 2, Godzilla vs Kong en The Conjuring 3 weten het Europese bioscooppubliek weer in beweging te krijgen.

Volgens Laura Houlgatte, CEO van de Europese belangenvereniging UNIC komen gelijksoortige berichten uit andere Europese landen, waaronder Denemarken, Nederland, Estland en Polen.

Vandaag voegde ook Brightfish, het Belgische bedrijf dat bioscoopreclame verkoopt, zich bij de partijen met positief gestemd nieuws. Uit een infographic van het bedrijf blijkt hoezeer de Belgen de weg naar de bioscoop weer hebben gevonden.

Bron: Hollandfilmnieuws