Jong of oud, groot of klein, man of vrouw…
Voor iedereen een geslaagd avondje uit!

Bereik

Het bioscoopbezoek zit in de lift. De Nederlandse bioscopen en filmtheaters verwelkomenden afgelopen jaar maar liefst 34.177.932 bezoekers, een stijging van 3.7% ten opzichte van 2015. Sinds 1967 zijn er niet zoveel bioscoop bezoeken geregistreerd! De groei is de danken aan investeringen in nieuwe locaties, renovaties, nieuwe technieken en het succes van internationale producties. De best bezochte film van 016 waren Bridget Jones’s Baby, Finding Dory en Huisdiergeheimen. De film Soof 2 was in 2016 de best bezochte Nederlandse film. Een opvallend gegeven: ondanks de populariteit van internet, Netflix en Videoland blijft het bioscoopbezoek stijgen.

Doelgroep

Zeg nou zelf, een film kijken in de bioscoop is toch een heerlijk avondje uit? Bioscoopbezoek met familie of vrienden is dan ook een populaire vrijetijdsbesteding. In de bioscoop tref je een brede doelgroep van zowel jongeren als ouderen, mannen en vrouwen. Door de genre indeling van films is het bovendien mogelijk om zeer specifieke doelgroepen te bereiken die met andere mediatypen moeilijker te targeten zijn.

Kinderen & Jongeren

Een goed voorbeeld hiervan zijn de jongeren. Deze doelgroep is met tv-reclame vrij moeilijk te bereiken (marktaandeel van rond de 7%, Spot tv jaarrapport 2015). Door bioscoopreclame toe te voegen aan de mediamix wordt het bereik ten opzichte van deze doelgroep vergroot tegen lage kosten en met een hoge recall waarde en ROI. Het bereik bij jongeren 6-11 jaar is in de bioscoop 75% en bij 12-15 jarigen 83%. Zij gaan gemiddeld 2,4 keer per jaar naar de bioscoop. Klik hier voor ons Kids & Co pakket.

40 – 54 Jarigen

De grootste leeftijdscategorie is overeenkomstig de verdeling in de bevolking, de doelgroep 40-54 jaar. Zij nemen 24% van het bioscoopbezoek voor hun rekening. Dat zijn 2.315.000 unieke bezoekers per jaar. Is de 40+`er je doelgroep? Klik dan hier voor het Expert Focus pakket.

Koopkracht en opleiding

Koopkracht en opleiding; de bioscoopbezoeker is koopkrachtig. 60% van de bioscoopbezoekers heeft een netto maandinkomen (van het huishouden) van meer dan €2600. 41% van de bioscoopbezoekers is hoger opgeleid (hbo/wo) en 26% heeft een Mbo opleiding genoten

 AB1

Met een marktaandeel van 62% is deze koopkrachtige en hoog opgeleide doelgroep goed te bereiken met bioscoopreclame. Sociale klasse B1 vormt de grootste groep met 39% (A heeft 23% marktaandeel en B2 heeft 28% marktaandeel. Geïnteresseerd in AB1? Klik hier voor ons AB1 pakket.

  Geografisch

Geografisch: het bioscoopbezoek is in de sterk/matig stedelijke gemeenten het hoogst (marktaandeel van 46%). FoxScreen biedt de adverteerder een landelijke maar ook unieke regionale signatuur. Omdat het netwerk van FoxScreen meer in de sterk stedelijke en matig stedelijke woongemeenten geconcentreerd ligt kan je met het netwerk van FoxScreen zowel een landelijke als regionale dekkingsgraad bereiken. FoxScreen levert wat betreft het landelijke bereik een aanvulling van 32%. Interessant detail: de koopkracht is in de sterk stedelijke en matig stedelijke gebieden hoger dan gemiddeld (bron CBS)! Klik hier voor een campagne in ons gehele netwerk.