Nieuw onderzoek: reclame en de perceptie van marketeers

Uit onderzoek van het Britse marketingbureau Ebiquity blijkt dat er tussen de ROI van reclame en de perceptie van marketeers soms grote verschillen zitten. Vooral radio scoort als advertentiemedium op gebied van ROI beter dan veel adverteerders en bureaus denken. Ook de bioscoop komt een aantal keren positief aan het licht.

Voor brand love en plezier creëert de adverteerder de grootste impact met traditionele media. Met bioscoopreclame heb je een geboeid publiek zittend voor een groot scherm en omringd met goed geluid. Dit brengt een sterke emotionele atmosfeer met zich mee dat direct impact heeft op het publiek.0

Er zijn veel factoren die invloed hebben of een reclame opvalt of niet. Adverteerders willen opvallen en het inzetten van de juiste mediakanalen is hierbij dan ook cruciaal. Uit het onderzoek blijkt dat bioscoopreclame tevens hoog scoort bij brand awareness. Zoals eerder vermeld zit in de bioscoop een geboeid publiek die er voor kiest daar te zijn. Alvorens de start van de film ziet men gemiddeld zes commercials, terwijl men tegelijkertijd op TV er zo’n veertig voorbij ziet komen. Door het grote scherm in de bioscoopzaal en de algehele impact van de bioscoop, blijft een commercial in de bioscoop veel beter in het geheugen van het publiek hangen dan wanneer men dezelfde commercial op TV ziet.

Een ander, niet geheel onbelangrijk aspect, is de veiligheid van reclames. Online scoort hierbij slecht, omdat men moeilijk kan inschatten wie de commercial ziet en welke factoren er zijn die de campagnes kunnen beïnvloeden. Bij bioscoop-, TV- of radioreclame, daarentegen, kan men beter targeten. Vooral met bioscoopreclame kunnen adverteerders een commercial inzetten bij een specifieke film, doelgroep en/of locatie. Dit geeft een adverteerder het vertrouwen dat de commercial op een veilige manier wordt vertoond.

Met de opkomst van social media, is digitale reclame momenteel zeer populair. Deze manier van adverteren zal blijven groeien, maar offline media blijft in de toekomst hoe dan ook een belangrijk onderdeel in de mediaplanning.

In het onderzoek zijn dagbladen, bioscoop, direct mail, outdoor, magazines, social media, online video, radio en televisie meegenomen. Er is o.a. gekeken naar ROI, targeting mogelijkheden, emotional response, bereik en awareness. Het gehele onderzoek is hier te lezen.