Nieuw onderzoek Nederlandse bioscoopmarkt

Uit een recent onderzoek van PwC Nederland (Entertainment & Media Outlook for The Netherlands 2018-2022) dat onder andere over de Nederlandse bioscoopmarkt gaat, blijkt dat de inkomsten van de Box Office in 2017 uitzonderlijk hoog waren, de kaartverkoop brak zelfs alle records sinds 1978. In 2018 is er een dip te zien in de Box Office omzet maar de voorspellingen beloven veel groei voor 2018-2022. Daarnaast investeren bioscopen flink in kijkervaring, nieuwe technologieën en experimenteren ze met nieuwe bedrijfsmodellen.

Box Office

De Box Office omzet in Nederland groeide in 2017 van €288 miljoen naar €302 miljoen (4,8% y-o-y). Gemiddeld werden er 2,1 kaarten per hoofd van de bevolking verkocht, waardoor alle records sinds 1987 werden verbroken. De groei kwam voornamelijk door een aantal goed presterende blockbusters en door de investeringen in bioscoopcapaciteit, kwaliteit en technologie. Twee films hadden meer dan 1 miljoen bezoekers: Verschrikkelijke Ikke 3 en Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge. The Beauty and the Beast en Fast & Furious waren ook erg populair met 800 duizend tot 850 duizend bezoekers. Hoewel de Nederlandstalige films nog steeds achterblijven bij de internationale releases (4,3 miljoen bezoekers), presteerden een aantal Nederlandse films – waaronder Soof 2, Onze Jongens en Dikkertje Dap – goed en waren ze populair bij het bioscooppubliek (250 duizend tot 355 duizend bezoekers).

Bioscopen

In Nederland zijn in 2017 dertien nieuwe bioscopen geopend waardoor de publiekscapaciteit met 2.800 zitplaatsen werd uitgebreid. Naast het vergroten van de capaciteit investeren bioscoopketens ook in de kijkervaring. Zo toonde Pathé bijvoorbeeld de nieuwste Star Wars-film op zijn schermen in Amsterdam en Rotterdam met 4DX-technologie, die de visuele presentatie verbetert met effecten zoals weersimulaties, geuren, stoelbewegingen en luchtbewegingen. Deze technologie wordt ook toegepast bij bioscoopadvertenties zoals de zomerreclame van Axe in 2018. Kinepolis heeft daarnaast tientallen luidsprekers geïnstalleerd en Dolby Atmos technologie toegepast in plafonds en muren om het geluid in Breda, Dordrecht en Utrecht te verbeteren. Euroscoop heeft de Barco Escape-technologie in Tilburg geïntroduceerd door twee extra schermen in een hoek van 140 graden aan beide zijden van het hoofdscherm te installeren.

Ontwikkelingen

Verder heeft PwC een interessante cross mediale ontwikkeling opgemerkt. Een populaire YouTube-artiest, Dylan Haegens (1,3 miljoen volgers online), werd de eerste Nederlandse YouTube-vlogger die zijn eigen bioscooprelease lanceerde. Ook live-evenementen uitzenden in de bioscoop – zoals Wie is de Mol, de Oscars-prijsuitreiking, het live-concert van André Rieu en de seizoen première van de GTST-serie – is een trend.

Hoewel video-on-demand diensten zoals Netflix, Videoland, NPO Start Plus en NLZiet de afgelopen jaren stevig voet aan de grond hebben gekregen, zullen de bioscoopbezoeken in Nederland naar verwachting toenemen. Niet alleen proberen bioscopen hun merknaam buitenshuis (zoals Pathé Thuis) te gebruiken om nieuwe inkomstenstromen te ontwikkelen, maar ze investeren ook veel meer in het bieden van premium publiekservaringen als een alternatief voor VOD-diensten.

Toekomst

De samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) tussen 2017-2021 werd geschat op 0,8%. Dit is gestegen tot 1.3% voor 2018-2022, met Box Office opbrengsten die groeien van €278 miljoen in 2018 tot €321 miljoen in 2022. PwC verwacht dat bioscopen blijven investeren in nieuwe technologie en in het verbeteren van hun bedrijfsmodel. In onderstaande tabel en grafiek zijn alle cijfers en verwachtingen (in miljoenen) weergegeven.

 

Bron