Gen Z positiever tegenover traditionele reclame

Recent heeft Kantar Millward Brown het AdReaction onderzoek uitgerold in 39 landen. Tijdens deze research is gekeken naar het gedrag van de doelgroepen Gen X (35-49 jarigen), Gen Y ofwel Millennials (20-34 jarigen) en Gen Z (16-19 jarigen) ten opzichte van reclame. Uit het onderzoek blijkt dat mensen nog altijd positiever aankijken tegen traditionele reclame dan tegen digitale reclame.

Het onderzoek en de resultaten helpen de verschillen en gelijkenissen tussen de drie generaties beter te begrijpen. De focus is met name gelegd op de jongere Gen Z generatie, omdat zij nog altijd een lastige doelgroep zijn voor veel adverteerders.

Traditionele vs. Digitale reclame

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat Generatie Z (16-19 jarigen) hoge verwachtingen heeft van reclame, voornamelijk van de digitale vorm. De resultaten laten wel zien dat men positiever aankijkt tegen traditionele reclame dan digitale reclame, dit geldt ook voor Gen Z. Ook al is digitale reclame tegenwoordig niet meer weg te denken, deze vorm van reclame is echter nog niet zo welkom als TV-, bioscoop-, outdoor- of printreclame. Met tegenwoordig de hele dag ”online te zijn”, voelt de jonge generatie Z zich overweldigd door de hoeveelheid online advertenties. Zij staan daarentegen wel weer open voor traditionele en kwalitatieve uitingen.

Het verschil tussen de generaties Gen X, Gen Y en Gen Z is het beste te zien wanneer het gaat om digitale video. De jongere generatie, Gen Z, is onder andere veel kritischer dan de oudere generaties. Voor hen is het bijvoorbeeld belangrijk dat ze zelf kunnen bepalen of ze een reclamevideo wel of niet afspelen. Uit het onderzoek blijkt tevens dat de jonge generatie veel meer open staat voor nieuwe vormen van digitale reclame zoals gesponsorde filters. Snapchat en Instagram filters die over een foto gehaald kunnen worden is een voorbeeld hiervan.

 

Klik op de bovenstaande afbeelding om deze te vergroten

 

De vier cruciale elementen

Er bestaan geen zuivere formules om succesvolle reclames te creëren, maar het onderzoek toont wel aan wat mensen het meest waarderen in een uiting. Om als adverteerder zijnde de nog altijd moeilijk bereikbare Gen Z succesvol te bereiken, zijn de volgende vier elementen het belangrijkst:

1. Muziek
Goede muziek die aansluit bij de content is belangrijk voor de jongere generatie.

2. Humor
Het is belangrijk dat de doelgroep zich kan identificeren met de humor van de uiting.

3. Design
De jongere generatie vindt het design van de reclame belangrijker dan de oudere generatie.

4. Celebrities
Gen Z is geneigd de reclame veel interessanter te vinden wanneer er een celebrity in voorkomt. Dit kunnen zowel mainstream, als internetcelebrities zijn.

 

.
Klik op de bovenstaande afbeelding om deze te vergroten

 

Het onderzoek toont ook aan dat 16-19 jarigen voorkeur geven aan korte content en aan het hebben van interactie met een reclame. Ze staan bovendien meer open voor advertenties gedurende de dag en voor reclames in films of muziek dan de generaties Gen X en Y.

Benieuwd naar specifieke resultaten? Of wil je meer weten over de verschillende generaties en hun reclamevoorkeuren in bijvoorbeeld Nederland? Het hele onderzoek is hier te lezen.

Bron