CinemaCon: cultureplex is de cinema van de toekomst

De term cultureplex werd twee jaar geleden al geïntroduceerd tijdens de vakbeurs CinemaCon. Maar de kracht van erkenning schuilt in herhaling, moet Seo Jung, de CEO van het Koreaanse CJ CGV, gedacht hebben. Dus gebruikte hij de term in zijn keynote om de bioscoop van de toekomst te schetsen.

Volgens Jung is die bioscoop er al. En is hij te vinden bij CJ CGV, de op vier na grootste bioscooponderneming ter wereld. Het CGV Yongsan cultureplex in Seoul heeft voor elke bezoeker een andere vorm van filmbeleving in huis.

Naast technisch gedreven toepassingen als 4DX en ScreenX en de grootste IMAX-zaal ter wereld, herbergt Yongsan een zaal met recliner beds (jawel, verstelbare bedden) en een zaal met luxe – opera-achtige – balkonkamertjes waar kleine groepen een eigen voorstelling kunnen ervaren. Het cultureplex in Seoul heeft daarnaast ook restaurants, barren, een karaokezaal, een VR-arcade en een merchandisewinkel. Maar CGV Yongsan telt daarnaast ook twintig zalen met een kleine 4.000 stoelen.

Volgens Jung is het ombouwen van multiplexen naar cultureplexen het antwoord op het teruglopende bioscoopbezoek in bepaalde markten. ‘Consumenten vragen om diverse manieren om hun vrije tijd te kunnen besteden. Als gevolg daarvan concurreren bioscopen niet alleen met elkaar, maar met iedereen die een culturele ervaring biedt‘, zo tekende Screen Daily op. Jung sprak de woorden tijdens zijn keynote op International Day van CinemaCon.

Bron