Bioscopen populairst sinds 1978: ‘De McDonald’s van deze tijd’

Filmpje pakken? Sinds 1978 gingen we niet zo vaak naar de bioscoop als in 2017, blijkt uit nieuwe cijfers. Maar hoe kan het dat de bioscoop zo populair is, terwijl thuis films kijken door streamingdiensten als Netflix en Videoland makkelijker is dan ooit?

In totaal gingen we in 2017 bijna 36 miljoen keer naar de film, een stijging van 5,3 procent ten opzichte van 2016. Per persoon gingen we gemiddeld 2,1 keer. De best bezochte films waren Despicable Me 3, Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge en Beauty and the Beast. De best bezochte Nederlandse film was Soof 2.

Meer beleving

Dat we vaker naar de film zijn gegaan, komt volgens Arend Hardorff, directeur van de Academy for Leisure aan NHTV Breda University, door een combinatie van factoren:

– ​Bioscopen zijn goed toegankelijk. Er zijn de afgelopen jaren grote bioscoopcomplexen gebouwd met goede parkeergelegenheid, waardoor het relatief weinig moeite kost om naar de film te gaan.

– Er is veel keuze. Grote bioscoopcomplexen hebben al snel twaalf zalen met verschillende films, waardoor er al snel voor ieder wat wils is.

– Films bieden meer ‘beleving’ dan bijvoorbeeld Netflix en Videoland. Er wordt veel geïnvesteerd in 3D en zelfs 4D, waarbij stoelen bijvoorbeeld kunnen bewegen en geuren worden verspreid die passen bij de film.

– Het is laagdrempelig. Kaartjes kopen en stoelen reserveren is door nieuwe apps makkelijker dan ooit.

– De filmwereld speelt op safe met de keuze voor films. Veel films die nu draaien, zijn een vervolg op eerdere films die goed werden bezocht (zie bijvoorbeeld de top 2: Despicable Me 3 en Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge) of een remake van een eerder succes (zie de nummer 3: Beauty and the Beast).

Bioscopen zijn de McDonald’s van deze tijd“, zegt Hardorff. “Je weet wat je krijgt en het is makkelijk om erheen te gaan.

Meer geld uit te geven

Maar die ontwikkelingen zijn allemaal niet van het laatste jaar. Hoe komt het dan dat we juist in 2017 zo vaak naar de bioscoop zijn gegaan? “Dat is een trend die al langer gaande is“, zegt Hardorff. “Maar het heeft ook te maken met de economie die beter wordt. Mensen kunnen meer geld uitgeven in hun vrije tijd. Ze gaan ook vaker naar een restaurant en vaker op vakantie.

De stijging zit volgens hem vooral in het bezoek van lageropgeleiden, zij kunnen een bezoek aan de film weer makkelijker betalen nu hun inkomen en het vertrouwen in de economie toenemen. “Hogeropgeleiden hadden over het algemeen minder last van de crisis. Die bleven wel gaan.”

Bron