Bioscoopbezoek in 2018 slechts licht gedaald

Lange tijd leek men in de bioscoopwereld rekening te houden met een flinke daling van het bioscoopbezoek in 2018. Een heel sterk najaar zorgde er echter voor dat de achterstand voor het grootste gedeelte werd weggepoetst en de bioscoopsector qua omzet zelfs een bescheiden plusje realiseerde. De officiële jaarcijfers werden bekendgemaakt tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie van bioscoopexploitanten en filmdistributeurs in Pathé Tuschinski in Amsterdam.

Lichte daling

Over het hele jaar genomen daalde het bioscoopbezoek slechts licht ten opzichte van 2017. Het bezoek aan de Nederlandse bioscopen en filmtheaters kwam 0,8% lager uit dan het jaar ervoor, namelijk op 35.715.451 bioscoopbezoeken. De totale omzet steeg met 3,5% en kwam daarmee uit op €312.405.029. Deze stijging is te verklaren doordat de prijs van een bioscoopkaartje gemiddeld met 4,3% duurder werd.

Dat het bioscoopbezoek lange tijd in de min stond heeft volgens kenners vooral te maken met de lange hete zomer en het WK voetbal. Ook werden er in 2018 geen echte grote blockbusters uitgebracht.

Bohemian Rhapsody

De film die haast in zijn eentje het verschil maakte was Bohemian Rhapsody. De film bracht tot de jaarwisseling ruim 1,3 miljoen bezoekers op de been en haalde €12,8 miljoen aan recette op. Het verschil met de nummer 2 van 2018 (Mamma Mia! Here We Go Again) is aanzienlijk te noemen (963.895 bezoekers en €8,4 miljoen recette).

Filmtheaters en filmhuizen

Ook de filmtheaters en filmhuizen moesten het in 2018 hebben van films die voornamelijk helemaal aan het begin of het einde werden uitgebracht. De top 3 films in dit segment zijn: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, The Post en Todos lo Saben. Het aandeel van het bezoek aan de films in de filmtheaters steef licht. Dat kwam uit op 8,35% in 2018 ten opzichte van 8,0% in 2017.

De Nederlandse film

De Nederlandse film had het het afgelopen jaar opnieuw niet erg makkelijk. Het bezoek aan films uit Nederland lag bijna op 340.000 bezoekers lager dan in 2017. En ook 2017 was geen best jaar. Het marktaandeel van de Nederlandse film op basis van bezoek kwam uit op 11,2%. De 3 films die de meeste bezoekers trokken waren Bon Bini Holland 2 (406.430), Bankier van het verzet (406.015) en Doris (363.887). En dat terwijl Bon Bini Holland 2 pas op 13 december in de bioscopen kwam.

2018

Al met al lijken de cijfers van 2018 duidelijk te maken dat de sector met investeringen in bioscopen en filmtheaters én nieuwe technieken en comfort weliswaar zorgt voor een goed fundament, maar dat het toch echt de films zijn die een jaar kunnen maken of breken.

Bron: Holland Film Nieuws – Sterk najaar redt bioscoopjaar 2018